Monday, May 24, 2010

Usrah & Riadah

 Assalamualaikum..

Semalam..23/6/10..alhamdulillah masa terisi dgn usrah dan program riadah  bersama anak-anak (x rancang pun).
Sebelum tu..Thanks a lot for my lovely hubby coz semalam sudi hantar dan teman pergi usrah. Kebetulannya usrah kali ni buat Kat area Sg Petani (Kedai HPA sahabt muslimat Kak Rohilah), jauh sikit dr rumah..so nak angkut anak2 susah sikit, nak tinggal nga husband takut Iqbal meragam..Last sekali semualah pergi usrah ibu..(dapat makan nasi ayam free lg..tq Kak rohilah). Semenjak berumahtangga dan mempunyai 2 anak yg sedang membesar ni jarang sangat berpeluang menghadiri majlis Ilmu..kecuali usrah nilah..banyak yg kita pelajari dan berkongsi maklumat dari Usrah. Dengan adanya usrah kita rasa lebih rapat dan bersemangat utk sama2 involve dlm gerak kerja jamaah ni. Alhamdulillah pengisian Usrah di mulai dgn Halaqoh Al Quran, Petikan Hadis 40, kemudian Sirah Nabawiyyah (peringkat pertama Islam tersebar) dan di akhiri dengan bacaan Yaasin. Sempat jugalah ahli-ahli usrah berkongsi tips pendidikan untuk anak-anak..Insyaallah akan di adakan usrah untuk anak-anak ahli usrah...mudah-mudahan akan jadi pelapis pada masa akan datang.Sebelum balik tuan kedai bermurah hati menjamu Nasi Ayam..sempena pembukaan kedai barunya.
Alhamdulillah..makanan rohani pun dapat makanan fizikal pun dapat.
Balik rumah terus tidokan IQbal yg duk tahan mengantuk dr tadi...selepas Asar kakak. Amirul & Faiz duk bising-bising nak pergi pantai..last sekali 2 buah kereta pergi..kak Ilah sekeluarga(baby haidar yg baru lps pantang pun join gak) n keluarga saya. Seronoklah budak2 tu..siap bawa alat untuk main pasir lagi..Insyirah dh bising nak mandi pantai. Dah lama tak bawa dia mandi kat pantai R&R Bagan Ajam. dekat jer dr rumah.
Seronok tengok anak-anak bermain pasir dan ombak...ahh..teringat memori masa kecil dulu..jarang sekali berpeluang nak mandi pantai kecuali masa raya,masa ni lah ramai2 berkumpul dan berkelah di pantai(saat2 yg di nantikan)..Seronoknya..tapi anak2 sekarang alhamdulillah..kerap berpeluang beriadah dan berehlah..

Kadang-kadang kita terlalu sibuk dengan kerja dan aktiviti jemaah, jarang sangat dapat meluangkan masa untuk anak-anak, bila dapat peluang macam ni..best sangat, sekurang-kurangnya anak-anak rasa gembira kita bersama mereka. Apa yang penting kita peruntukkan masa yang sedikit sebaik mungkin. Quality is more important than quantity.

Anak-anak kita perlu di biasakan dengan gerak kerja yang kita lakukan..biar dia tahu apa yg ibu dan ayah lakukan..supaya bila dewasa nanti dia tidak canggung dengan gerak kerja jamaah..dan walau sesibuk mana pun kita..peruntukkan sedikit masa untuk anak-anak kita.

No comments: