Monday, May 10, 2010

Mother's Day..

Assalamualaikum...

Selamat hari ibu buat semua yang bergelar ibu..
"Ibu-ibu Engkaulah ratu hatiku"
"Syurga itu di bawah tapak kaki ibu"
"Ibuku engkaulah pelita..yang dulu kini selamanya, kau beri ku kasih kau beri ku manja"
Bermacam-macam ungkapan di berikan untuk mendefinasikan makna IBU. Sungguh mulia kedudukan mu..sehingga Rasulullah menyebut IBU(org yg di sayang) sebanyak 3 kali sebelum kalimah lain.Allah S.W.T juga memuliakan para IBU dengan meletakkan rahimnya pada Ibu.Begitu besar peranan seorang IBU.

Dahulu masa kecil2 tak pernah sekalipun meraikan Hari Ibu, Hari Bapa atau Harijadi..tarikh pun tak ingat..tapi sekarang macam sambutan diadakan untuk menunjukkan kasih sayang kepada insan yg akrab dgn kita. Bila dah dewasa ni barulah nk sambut..rasa canggung juga tapi tak ada salahnya kita tunjuk rasa sayang kita dgn cara macam ni. Org dulu2 bukan tak sayang ibu tapi mungkin cara berbeza..walaupun tanpa sambutan ramai juga anak2 yg berjaya menjadi insan yg berguna . Yang penting ibu ikhlas mendidik dan membimbing anak-anak..so secara tak langsung akan melahirkan anak2 yg menghargai penat lelah ibu membesarkan mereka dan membahagiakn ibubapa mereka di umur senja mereka.

Aku bersyukur kerana masih mempunyai ibu..Ummi..aku just call n wish hati Ibu untuknya..UMMI..terima kasih atas segalanya. pengorbanan mu tidak ternilai, semoga ganjaranya di nilai ALLAH sebagai pahala kebajikkan Untuk Mak (MIL) thanks kerana melahirkan dan mendidik suamiku..aku bahagia dengan perkahwinan ini.

Entri kali ni..aku rasa agak emo sikit..banyak benda yang tak dapat ku terjemahkan melalui perkataan..rasa sebak saja bila membicarakan tentang IBU. Mungkin aku lebih mengerti perasaan, susah senang, penat lelah, seorang yang bergelar IBU..kerana kini aku IBU kepada sepasang cahayamataku.. Mampukah aku mendidik mereka menjadi insan yg berguna..mampukah aku menjadi contoh untuk anak-anakku.?Aku takut aku tegolong dalam golongan "IbuBapa Derhaka".

Untuk anak-anakku NUR IMAN INSYIRAH & AHMAD IQBAL ADLI

Kamu berdua adalah amanah dariNYa..Ibu akan cuba memberikan yang terbaik untuk kamu..dan berusaha mendidik kamu menjadi insan yg solehah/soleh. Ibu sayang kakak & Adik.


No comments: