Tuesday, May 25, 2010

M.A.A.F

Maaf..ada orang kata senang je nak cakap maaf, buat salah minta maaf, buat salah lagi minta maaf lagi..maaf..maaf. Ada orang kata susah nak cakap maaf..kenapa kena minta maaf, bukan salah aku..dia yang kena minta maaf dulu..dia yang mula. Ada pula yang kata..aku takkan maafkan dia walau keluar air mata darah sekalipun...sampai mati pun aku takkan maafkan dia...

Bagi orang yang mudah menutur maaf, memang bagus tapi yang tak bagusnya lepas minta maaf buat lagi kesalahan yang sama..boleh ke gitu? Ingat dengan maaf saja je dapat sembuhkan luka orang yang kita buat salah .Bertaubatlah....taubat nasuha jangan tahu buat je..nanti orang dah percaya kat kita.

Bagi yang susah nak minta maaf...tinggi nyer ego..? Runtuhkanlah ego kita...tak berkudis pun kalau kita minta maaf sekiranya kita bersalah even kita tak bersalah sekalipun..bila kita maaf Insyaallah orang yang kita buat salah akan maafkan kita. Taklah lama hisab kita kat padang Masyar kelak cz kita dah settle kat dunia lagi.

Bagi yang susah sangat nak maafkan orang..kita ni siapa Rasululullah pun ampunkan umat dia...Allah pun Maha Pengasih dan Pengampun...tak payahlah bawa ke mati..kita selesaikan di dunia.yang selebihnya biarlah dia jawab di Mahkamah Allah nanti...masa tu dah tak boleh tipu dah..anggota badan dan amal je yang bercakap.Perit..susah..sakit..itu lumrah tapi kita kena belajar maafkan orang...Insyaallah hidup lebih tenang,

Kalau kat Mahkamah kita di dapati bersalah dan kita akan tetap menerima hukuman di atas kesalahan kita walau kita dah minta maaf...(belum tentu mereka boleh maafkan kita.),kita kena terima mungkin inilah nilai kemaafan bagi kita..mudah-mudahan akan berkurangan azab kita di sana nanti.

Maaf..milik sesiapa bukan ekskusif untuk anak, org muda , orang tua,  suami, isteri,YB, rakyat marhain, Dato' , Tan Sri, Raja dan semua lapisan masyarakat.Kalau anak buat salah pada orang tuanya..wajib minta maaf dengan mereka, ibubapa pulak tak salah minta maaf pada anak-anak kalau buat salah..orang kaya perlu minta maaf pada orang miskin kalau ada buat salah dan sebaliknya. MAAF ni perlukan give and take antara dua pihak.

Kehidupan yang kita lalui terikat dengan habluminallah dan habluminanas...so kedua-duanya kita kena cakna supaya hidup kita bahagia dunia akhirat.

No comments: