Friday, May 7, 2010

Cepatnya ..Masa berlalu

" Demi masa sesungguhnya manusia dalam kerugian, kecuali yang beriman jua mereka yang beramal soleh'
" Turunnya ayat mengingatkan kita agar sentiasa menghargai masa.."

Terngiang-ngiang bait-bait lagu di atas..memperihalkan soal masa..di terjemahkan dr kalam Allah Surah Al-Asr. Cepatnya masa berlalu, pejam celik,pejam celik kita dah hampir sampai ke pertengahan 2010.Dunia semakin tua, ajal semakin hampir..sudahkah kita bersedia. Ya Allah.bimbinglah daku kejalan yang benar..hidupkan aku dalam kecintaan kepadaMU,matilah aku dalam keadaan sentiasa merinduiMu, bangkitlah aku dalam keadaan beriman kepadaMU. Ya Allah, aku hambaMu yg kerdil..Engkaulah sebaik2 pengharapan dan pergantunggan.Kasihanilah aku...

Ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara :
  • waktu sihat sebelum sakit
  • waktu kaya sebelum miskin
  • waktu muda sebelum tua
  • waktu lapang sebelum sibuk
  • waktu hidup sebelum mati
Sudahkah kita bersedia bila di tanya kemana di habiskan umur pinjaman yang diberikan?..apa sumbangan kita kepada Islam?Ya Allah sesengguhnya hamba ini terlalu lemah..terlalu sibuk megejar dunia sehingga aku membelakangkanMu Ya Allah. Aku sanggup berbual kosong dengan teman-teman berjam-jam lamanya tapi untuk berbicara denganMu hanya seketika cuma,sedangkan selangkah ku kepadaMu, seribu langkah kau padaku.Aku tidak mungkir janji dan menepati masa bila org atasan ingin berjumpa, aku cukup menjaga agar aku menepati masa, tetapi bila temujanji denganMu Al-Khaliq, aku selalu lambat dan melengah-lengahkanya..sungguh aku hambaMu yang tidak sedar di untung. Ya Allah ampunilah aku kerana meletakkan perkara lain sebagai keutamaan..sedangkan Engkau setiap masa menanti hambaMu memadu kasih denganMu...Ya Allah ampunilah aku....

No comments: