Wednesday, April 21, 2010

IDEA..ilham dariNYa

Banyak kagi yang tertangguh kerja ni...konon nk cuba menulis kat majalah..tapi kadang otak sedingin salju. Menulis ni bukan apa tapi saja nk mengerakkan sel2 otak yg semakin kaku. Bila menulis kita perlu banyak membaca berkenaan topik yang kita hendak tulis, so secara tak langsung otak kita bekerja. Betullah kata Iman Ghazali," semakin banyak belajar semakin kita mengenal kebodohan kita".Makin banyak kita menuntut ilmu semakin banyak kita rasa kita tak tahu. Ilmu Allah ni luas kita je kena cari dan tak semestinya dpt kat sekolah tapi dalam kehidupan sehari-hari pun kita belajar.Menulis ni pun bukan kita nak tunjuk kita pandai atau nak bagitahu org tapi untuk menajamkan fikiran sendiri, mengingatkan di waktu terlalai. Masih ada beberapa topik yang perlu di siapkan..agak2 nyer bila blh siap? ni yg kena pk sendiri...Semoga idea itu akan hadir...Insyaallah.
Aku hanya menulis beradasarkan pemerhatian, pengalaman, pembacaan dan semuanya berkait rapat dengan kehidupan sehari-hari. IQRA', bila ada penulis pasti ada pembaca..nak tackle hati penbaca ni susah, tapi sebelum tackle hati pembaca kena tackle hati Editor, kalau tak , tak terbitlah artikel kita..susah jugakan..takpe slow2. Sebagai penulis kita kena bertanggungjawab dengan tulisan kita..,biarlah ia mampu mendidik manusia...kita tak mahu hasil tulisan kita merosakkan minda pembaca..maklumlah di luar sana berlamba-lambak majalah picisan yang tidak bermoral memenuhi pasaran. Inilah cabaran penulis, editor untuk menyediakan bahan bacaan alternatif yang dekat dengan pembaca.IQRA', bacalah wahai generasi muda buku2/majalah yang boleh membentuk keperibadian diri yang terpuji, tong sampahkan majalah lucah,CD porno, cerita hantu dsb.Jadikan membaca sebagai rutin..org yang banyak membaca adalah org yang berjaya. Dan perlu di ingatkan sebagai muslim bacalah AL-QURAN sekerap mungkin.Al-Quran panduan hidup..carigalilah ilmu di dalamnya insyaallah kita di landasan yang benar..Bukan Rasul Teragung telah bersabda " Berpeganglah kamu kepada Al-QURAN dan HADIS..Insyaallah kamu tidak tersesat". Membaca Kalam Allah perlu mengatasi bahan bacaan yang lain.
Kepada tetamu blog ini doakan segala kebaikkan yang ingin di lakukan dapat di laksanakan..dan jauhilah dari ku segala keburukan..Amin..TQ

No comments: