Thursday, April 29, 2010

AJAL MENDEKATI...

Alhamdulillah...umurku masih panjang.Kadang-kadang kita terleka..bahawa Izrail datang menjenguk kita 70 kali sehari.

26 April 2010.

Seperti biasa aku pulanng dari pejabat pukul 5.30 petang..sempat call husband  bgtau nak singgah rumah kawan hantar barang. tapi on the way ke sana rasa macam malas pulak. Kebetulan lalu di kawasan bank aku singgah untuk keluarkan duit kat B.Islam.Then..terus je balik..dalam perjalanan balik sambil drive kereta fikiran melayang-layang fikirkan pasal karier aku..apa kesudahannya. What is the best for me,my family n future? Rasanya tak dapat lagi rasa satisfaction in career..i'm still searching. Otak duk berlegar-legar memikirkannya..maklumlah company yang aku kerja ni pun macam tak secure..many things happen so i've to think deeply..sambil melayang perasaan pandangan aku jauh ke depan  melihat traffic light..hijau lagi..aku pun terus drive n drive suddenly i lost my mind..aku tak perasan bila traffic light tu dah bertukar ke merah..yang aku sedar aku hampir langgar motor..cepat2 aku tekan  brek...Allahuakbar..terpacul dari mulutku..jantung berdegup kencang, nasib baik aku sempat brek kalau tak mungkin akan terjadi tragedi. Ya Allah..lalai nya aku..aku blh bayangkan kalau tak sempat brek tadi mesti melambung motor. Aku beristighfar..belum sampai masa agaknya. Aku cuba memandu macam biasa sambil hatiku tak putus bertasbih. Aku singgah ambil anakku Iqbal..i'm take a few minutes untuk tenangkan hati  before keluar kereta. Terpandang je senyuman Iqbal..Ya Allah syukurnya aku masih di beri peluang menatap wajah anakku. Sampai je kat rumah aku terus masuk rumah mak mertua aku, aku cerita apa yang berlaku..mak cakap" lepas ni buatlah sujud syukur..alhamdulillah tak jadi apa-apa..maybe macamnilah boleh berlaku kemalangan..khayal.. sedar-sedar dah accident." Betul cakap mak. sejuk hati mendengarnya.
 Husband aku sampi lambat sikit..dia terus tanya..tadi tak nampak ke lampu merah? Alamak..dia ada ke kt tempat kejadian. Dia cakap dia ada kat ketempat kejadian, kebetulan dia nk pergi baiki motor lalu jalan yang sama cuma bertentang arah..risau gak dlm hati coz nanti di katakan cuai, tapi memang betul pun...Balik rumah dia tanya fikir pasal apa sampai tak sedar lampu merah...lain kali fokus bila drive..hati-hati memandu.

So..moral of the story.
  • Mati itu pasti..bila?bagaimana?kenapa?  itu yang tak pasti..itu RahsiaNya
  • Jangan biarkan  fikiran melayang-layang masa drive..fokus
  • Jangan terlalu memikir urusan dunia, hanya Dia yang mengetahui apa akan berlaku sesaat lg.
  • Sambil2 drive tu berzikir dan bertasbihlah..kalau apa2 terjadi Insyaallah kita dalam keadaan mengingatiNYa, takdelah mati sia-sia.
  • Sebelum pergi kerja salam dan minta ampun nga suami dan suh dia (sama2 doa) perjalanan kita harus di peliharaanNya.
  • Cium anak-anak..manalah tahu itu ciuman terakhir
  • Last sekali ingatkan diri..agar mempersiapkan diri utk menghadapi hari kematian.

No comments: