Thursday, January 13, 2011

Buku tanda penghargaan..

Alhamdulillah...Puteriku sayang...masih nmeneruskan persekolahanya di PASTI dan Qiraati walaupun sepupu sebayanyanya.2,3 kali tak mahu ke sekolah. Terpaksalah berdiplomasi dengannya...nasib baik lembut hatinya termakan juga pujukan ibu. Jadi sebagai tanda penghargaan ibu belikan buku cerita untuk kakak Koleksi Cerita Atuk keluaran Telaga Biru. Excited dia menyuruhku membacakan buku untuknya..Sebelum membacakan buku untuknya aku bertanya.."Siapa Atuk Kakak?" Dia terus menjawab" Tokbah dan Tok Mi"..aku cakap Tok Wan pun atuk Insyirah jugak. Baru masuk helaian pertama Si kecil Iqbal datang ..dia tarik kakak..tarik buku..alih2 aku letakkan Iqbal di pangku sambil membaca buku utuk mereka..tak habis 1 muka surat Iqbal mula kreatif dengan akalnya..sampai menjerit2 kakak..ish2..aku berikan buku 1st word untukknya...dia TAK NAK..nak jugak yang kakak punya..macam mana ni?..ayah sibuk dengan assignmentnya.(maklumlah dah bergelar mahasiswa semula). Aku pujuk kakak nanti sekejap lagi ibu ajar kakak bagi adik cool dulu...( Iqbal ni pun suka dengan terutama yang ada gambar binantang..selagi tak baca n tunjuk buku tu..mulut dia bising). Ini juga cabaran bagi ibu..macam mana nak buat ye? Ibu cuba luangkan masa untuk mengajar anak-anak(waktu malam) Iqra dan membaca buku untuk mereka.. tapi kdg2 macam2 CUBAAN...Ya Allah permudahkanlah urusan ku dan anakku..terangilah mata hatinya dalam menuntut ilmuMu, berilah kefasihan dan kekuatan ingatan dalam mendalami IlmuMu ...aminn Ya Rabbal Alamin..

Insyaallah aku juga berazam untuk membiasakan anakku dengan buku-buku supaya ia menjadi insan yang mencintai Ilmu...semalam semasa di kedai buku..teruja rasa hati untuk membelikan buku2 untyknya..Insyaallah nanti akan ku bawa anakku ke kedai buku supaya dapat menanam minat membaca di dalam dirinya. So..selepas ni every month ibu kena peruntukkan kewangan untuk membeli bahan bacaan untuk anak-anak ibu.

No comments: